ThomasThomas (Theologie, Onderwijs en Multimedia: Actieve Samenwerking) wil een actieve en interactieve samenwerking creëren tussen alle leerkrachten (r.-k.) godsdienst van alle onderwijsnetten in Vlaanderen en allen die met geloofsopvoeding (bij jongeren) begaan zijn. Alle actoren van het Vlaamse godsdienstonderwijs en pastoraal op school kunnen elkaar hier vrij ontmoeten in een kwalitatief kader dat ontworpen en onderhouden wordt vanuit de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven. Thomas leeft van de overtuiging dat we sterker staan als we samenwerken en dat er doorheen intense interactie samen kan gezocht worden hoe de levensbeschouwelijke en religieuze dimensie van de werkelijkheid voor jongeren op een hedendaagse wijze kan ontsloten worden. Leermiddelen1. Caleidoscoop Caleidoscoop is een methode voor het secundair godsdienstonderwijs, die een concrete uitwerking en toepassing is van het hermeneutisch-communicatief model vakdidactiek godsdienst en volledig in overeenstemming is met de terreindoelen van het geldende leerplan rooms-katholieke godsdienst . Caleidoscoop heeft als opzet om leerlingen naar het leven te laten kijken als in een caleidoscoop, waarbij ze meer scherpte en diepte in de werkelijkheid leren zien. Dit nieuwe leermiddel wil het leven, als bij een caleidoscoop, in beweging brengen en aan leerlingen nieuwe perspectieven aanbieden. Hiertoe biedt Caleidoscoop een duidelijk en samenhangend inhoudelijk aanbod, dat volledig in dienst staat van de levensbeschouwelijke groei van jonge mensen en waarbij aangestuurd wordt op een communicatie die naar de diepte gaat. Caleidoscoop werd ontwikkeld o.l.v. D. Pollefeyt binnen het Centrum Academische Lerarenopleiding van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven. De methode is opgebouwd uit vijf stappen, telkens in een leerlingendeel en een leerkrachtendeel. Caleidoscoop is beschikbaar voor alle jaren van het ASO. Voor de eerste drie jaar is er ook een werkboek uitgewerkt.
Bezoek de ‘Caleidoscoop’ pagina 2. Land in zicht Land In Zicht is een nieuwe methode in ontwikkeling voor het vak rooms-katholieke godsdienst van het lager onderwijs. De methode wordt ontwikkeld o.l.v. D. Pollefeyt aan het Centrum Academische Lerarenopleiding van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven. De methode volgt een drievoudige structuur:
Nieuw: Nieuwe publicatie in Marriage, Families and Spiritualities (2023) on the Vatican 2022 document on education Nieuwe publicatie in Journal of Empirical Theology (2022) Nieuwe publicatie godsdienstpedagogiek in Religions Nieuwe publicatie: Letter & Geest I Projectresultaten Europees onderzoeksproject over deradicalisering (2021) Nieuwe publicatie: Letter & Geest II (2021) Nieuwe publicatie joods-christelijke dialoog in BETL317_Pollefeyt (2020) Nieuwe publicatie: International Journal of Practical Theology (2020) Nieuwe publicatie: Letter & Geest III (2020) Nieuwe publicatie over art. 24 van de Belgische Grondwet (2020) Nieuwe publicatie rond rond godsdienstpedagogiek (2020) Nieuwe publicatie over godsdienstpedagogiek (2020) Nieuwe publicatie over de Katholieke dialoogschool (2020) Mijn eerste MOOC (Massive Open Online Course) (2019) Monografie: Ethics and Theology after the Holocaust (2018): review (2021) ![]() Zoeken:Deel op Facebook: |